Skip to content

Firkafiú a festőről

Firkafiú a festőről

A bábjáték Munkácsy képeit keltette életre

 

Munkácsy Mihály örökségének ápolása fontos Békéscsabának, és a gyerekek művészeti nevelését nem lehet elég korán elkezdeni; utóbbit jól tudják minden bábszínházban, ahol a szórakoztatás mellett az apróságok lelkére, értelmére is figyelnek. De nem túl merész vállalkozás a világhírű festőművész munkásságát a legkisebbek körében a mese, a játék világában, bábokkal felmutatni, népszerűsíteni? A Napsugárnak mindenesetre sikerült.

(Niedzielsky Katalin kritikája)

Az Ibsen Ház udvarán mintha maga Munkácsy és párja üdvözölné az érkezőket: a jelmezes fiatalok a 19. század végi hangulatot idézik 2014. december 13-án. Főleg fiatal szülők hozzák gyermekeiket a bábszínházba, feltűnik, hogy az apróságok ismerősként köszöntik egymást. Milyen jó, hogy a művészi élmény mellett ilyen hamar hozzászoknak a társasági élet örömeihez is! Ahhoz, hogy a színházban nemcsak előadást látnak, hanem találkoznak a barátaikkal is.

Amíg gyülekezik a közönség, van idő a színpad alapos szemrevételezésére. Inkább műterem, mint bábszínház a szokásos paravánokkal, ami elénk tárul. Balra a festőállványon Munkácsy-portré: a szeme kicsit huncut, a bajusza meg kiemelkedik a képből. Biztos nem véletlen, majd kezdenek vele valamit az alkotók. Középen asztal, rajta festékek, ecsetek, jobbra virágtartó, a vázában száraz csokor. Az asztal mögött befüggönyözött ablak, onnan szivárog kevés fény a képekhez hasonlóan sötét szobába. Paraván nincs is? Majd az asztal, biztosan az lesz a színtér a bábok mozgatásához, az ablak meg a mozi a fény- és árnyékjátékhoz, a vetítéshez.

Intézményvezetők, felnőttek jönnek, és a közönség soraiban helyet foglalnak Munkácsyék is. Lenkefi Zoltán igazgató köszönti a közönséget. Azt mondja: rendhagyó esemény ez a mai bemutató, hiszen a Munkácsy-év programsorozatához kapcsolódik, amikor minden kulturális intézmény azon dolgozott, hogy méltóképpen emlékezzen meg a festőóriásról.

Bábszínházi premieren még sosem láttam polgármestert, de ez most kivételes alkalom, hiszen 2014-ben Békéscsaba Megyei Jogú Város Önkormányzata a világhírű festőművész születésének 170. évfordulójára emlékévet hirdetett. Szarvas Péter beszédében hangsúlyozza, hogy a 19. századi festészet egyik legjelentősebb alakját idéző minden egyes program, így ez a bábelőadás is, kiemelt esemény.

  • Munkácsy több szállal kötődik Békéscsabához, a festő a város büszkesége, és a mester életének megismertetését minél hamarabb el kell kezdeni a gyerekek körében. Fontos időben elültetni a magot, ami majd később művészetkedvelővé teszi az ifjúságot, hogy felnőtt korban is keressék a műalkotásokat – mondja a polgármester. Majd hozzáfűzi: Az előadás a szórakozáson túl több reakciót válthat ki, nevel, oktat, eligazodásunkat segítheti a világban. A különleges technikákkal létrehozott eladástól pedig azt várja, hogy méltó legyen a város büszkeségéhez és arra, hogy országosan is elismerést szerezzen, öregbítse Békéscsaba hírnevét.

A beszéd után a zenére függöny lebben, légy száll a műterembe, útját enyhe fény kíséri, a színpad sötét, mint a Munkácsy-képek. A festő asztalán a vázlatok is szárnyra kapnak, csodálatosan lép ki a rajzból a pálcikaember – firkafiú vagy skiccfigura -, zene-zene szüntelenül, a firkafiú nem beszél, de mozdulatainak és érzelmeinek hangokkal is egyértelműen súlyt ad. Hümmög, dünnyög, nyöszörög – egyetértően vagy éppen elutasítóan. S életre kelnek az ecsetek is, valódi táncot járnak, szinte testet öltenek, megelevenednek szemünk előtt a festő álmai, alakjai, tájai.

Ami ablak volt, most mozi, ahol animációs film pereg, a rajzokból kilépnek a rajzolt figurák: drótember, drótlény, drótsárkány. Munkácsy fajsúlyos olajképei, az erdők is elénk tárulnak: először a vadon egyben, aztán erdőrészletek külön-külön táblákon, amiket bábként mozgatnak a színészek. Előbújnak az erdő lakói is, az állatkák, a nyúl, a sárkány, valami macskaféle. S firkafiú mellett végre megjelenik firkalány: piros szoknyában, nőies felsőtesttel. A zene és a hangok jelzik, kettőjük között különös kapcsolat, szerelem szövődik. Gyönyörű az érzelmi viharokat hatásosan ábrázoló, színes szalagos jelenet a fekete háttér előtt.

Zene és festészet, mese, igazi bábszínház, és a játék Munkácsy híres alkotásai, a jellegzetesen sötét tónusú portrék, tájképek körül forog. S a gyerekek kitörő lelkesedéssel jutalmazzák a firkamesét, ezt a nagyon különös művészettörténeti bábelőadást, fény-árnyék váltakozását, a titokzatos zenét, de leginkább talán mégis a firkafiú és a firkalány találkozását.

Előadás közben az egyik kisgyerek azt kérdezi anyukájától: Most mi történik? Jogos a kérdés, hiszen a mesében, a színpadon, a szereplőkkel, a hősökkel történni kell valaminek. Ezért nagyon fontos a firkapár szerepeltetése, hogy a festői világ körüli játékon, gondolatébresztő és hangulatteremtő absztrakciókon kívül legyen cselekmény is a színen, ami megfogja, leköti a legkisebbeket is. Festmények, vázlatok, ceruzarajzok kelnek életre a hagyományos bábtechnika és az animációs film eszközeivel. Bábok játszanak, és film pereg, benépesül a paraván és a vetítővászon. A légy mozgását és a történetet Munkácsy maga is figyeli – nem hiába tűnt fel az elején, hogy huncut a szeme. A bajusza is mozog, így reagál a körülötte zajló eseményekre, a gyerekek nagy örömére.

Skiccmese – képzeletbeli történet Munkácsy Mihály festményeire: igényes, értékes darab, Bartal Kiss Rita és Markó Róbert írta, Bartal Kiss Rita rendezte, dramaturg Markó Róbert; Szőts Orsi, Czumbil Emőke, Csortán Zsóka, Rákóczi Antal és Balázs Csongor játssza.

Nézzük a bábelőadást, s közben művészettörténetet lapozgatunk: Ásító inas, női és férfi portrék, erdőrészletek, Milton tanulmányfeje, virágcsendéletek, Liszt arcképe… A zene, a festészet és a bábjáték lehetőségeinek szép ötvözete az olykor humoros, máskor megható, lírai hangvételű előadás. A zenét Bakos Árpád komponálta, Munkácsy korához és színvilágához illeszkedve, főleg a mély hangú hangszerekre (tuba, nagybőgő) építette a szomorkás, mégis vidám dallamokat. A tervező, Horváth Mária szintén Munkácsy műveinek hangulatát szolgálja a díszlet színeivel és elemeivel (portrék, belső terek, síkbábok, felhők, erdők, virágcsendélet).

Különös, hogy a bábelőadásban nincs beszéd. Ezzel kapcsolatban Lenkefi Zoltán azt mondja: nem titkolt szándék, hogy a produkciót szeretnék elvinni külföldre, megmérettetni nemzetközi porondon is. A beszédnélküliség és a takarásban lévő színészek együtt a képet, a látványt erősítik, itt milliméterre pontosan kell mozgatni mindent.

A nagy taps után a bábszínház igazgatója a közönségnek bemutatja és rózsával jutalmazza az alkotókat. Búcsúzóul arról beszélgetünk, hogy Munkácsy festészete, színvilága bizony elég távol van a gyerekektől, a bábszínháztól, de az emlékév jegyében olyan darabot akartak létrehozni, amely mégis a bábjáték lehetőségeivel idézi meg a festőt és képes megfogni a legkisebbeket.

– Az volt a célunk, hogy olyan ismereteket adjunk a kiváló festőművész életéről, munkásságáról, amire a fiatalok később tudnak építeni. Ugyanakkor természetesen a bábjátékkal kicsit eltérítjük a közönséget a valóságtól. Munkácsy festészete nagyon komor, sötét világ, amit vidámmá kellett tenni, mert a gyerekek világa is vidám – magyarázza Lenkefi Zoltán.

Kiderül, hogy Munkácsy bábszínházi témaként nem is olyan egyedülálló, hiszen Bartal Kiss Rita Kecskeméten rendezett már Picassóról bábjátékot, ami persze könnyebb lehetett, mert a spanyol képzőművész színvilága, festészete Munkácsyéval ellentétben igen derűs. A békéscsabai felkérés úgy szólt a rendezőnek, hogy itt is felszabadult, gyerekeknek való előadást állítson színpadra, a komolyságot kellett a vidámsággal ellensúlyozni. Ebben kiváló alkotótársa volt Horváth Mária tervező, aki többek között Jankovics Marcell rendezővel együtt készítette a Magyar népmesék rajzfilmsorozatot.

A Firkamesét hétfőn, kedden és szerdán 10 és 14 órától láthatják még a gyerekek.

Niedzielsky Katalin

Firka Premier (1)

Firka Premier (2)

Firka Premier (3)

Firka Premier (4)

Firka Premier (5)

Firka Premier (6)

Firka Premier (7)

Firka Premier (9)

Firka Premier (10)

Firka Premier (11)

Firka Premier (13)

Firka Premier (14)

Firka Premier (15)

Firka Premier (16)

Firka Premier (17)

Firka Premier (18)

Firka Premier (19)

Firka Premier (20)

Firka Premier (21)

Firka Premier (22)

You may also like...