Skip to content

A harmadik nap fellépői

A harmadik nap fellépői

  • Tatay Bábszínház – Vitéz László

Mi vár rátok? Kincs helyett kilincs, malom helyett majom, öreg remete helyett a fekete feneke. Vitéz László vándorútja során barátokat keres, de helyettük találkozik remetével, csendőrrel, az ördögökkel…  Vajon barátra talál-e, mire az út végére ér?

Kemény Henrik három története – az Elásott kincs, az Itt nem szabad énekelni és a Csodaláda című etűd – szövődik össze egy előadás keretein belül.

Játék, humor, játék és játék – a bábos számára, aki az előadást Kemény Henriknek ajánlja, ez Vitéz László.

Részlet a Tatay Bábszínház Vitéz László című előadásából:

Fotók a Tatay Bábszínház Vitéz László című előadásából :

 

  • Viktor Antonov (Oroszország) Cirkusz zsinórokon

A bábkészítő régtől fogva olyan mester neve volt, aki játékokat készít gyermekeknek. A játszó színészt, aki bábjátékokat ad elő közönség előtt, más néven nevezték, ami hangsúlyozta foglalkozása mágikus, teátrális vagy technikai természetét. Ma a művészet és mesterség egyesíti az elszakított kapcsolatot, folytatja azoknak a világhírű neveknek sorát, amelyek között nemcsak európai, de orosz bábosok is szerepelnek, visszanyúlva a klasszikus előadásokhoz, címek, műfajok és előadási formák tekintetében, újra és újra feltárva a báb-mágia titkait és mélységeit. Így a múlt századi Viktor Antonov-műsorplakát ekképp hangozhatna:

„Figyelem! Először Szentpéterváron!

Az ügyes mechanikus,

a bábkészítő mester,

Viktor Antonov

előadja egyedülálló,

mulatságos komédiáját:

Cirkusz zsinórokon!

Az előadásban amit a közönség kedvence, a Bohóc nyit meg és zár le, beszélő madarával… az orrán – a világ minden tájáról érkezett művészek lépnek fel.

A fakír a közönség szeme láttára növeszt egy virágot, az öreg arcot fiatalra változtatja, a gonoszt pedig kedvesre.

Egy akrobata család a dzsungelből, egy majomtrió!

Komikus és kiszámíthatatlan piramisok!

Egy erőművész egykerekű biciklin!

Súlyokat dobál felfelé, nemcsak a kezével, hanem a fejével is!

Egy kardnyelő, aki kard helyett yatagánt nyel!

Egy teve, aki néha repül, néha lángot okád!

Gyönyörű keleti lány hastáncot ad elő, egy öregember fején állva vízipipát szív!”

Ilyen módon visszatér a bábszínház elfeledett hagyományaihoz, velük az ilyen típusú színházművészet hitelességéhez és egyedülálló jellegéhez.

Szerző: Viktor Antonov

Dramaturg: Viktor Antonov

Tervező: Viktor Antonov

Zene: klasszikus zenék egyvelege

Koreográfus: Viktor Antonov

Rendező: Viktor Antonov

Szereplő: Viktor Antonov

Részlet Viktor Antonov, Cirkusz zsinórokon című előadásából:

Fotók Viktor Antonov, Cirkusz zsinórokon című előadásából:

 

  • Mikropódium – Guruló cirkusz

A Mikropódium családi bábszínházat 1995-ben alapította Lénárt András, bízva abban, hogy egy különleges bábszínházzal jelenik meg a magyar színházi-bábszínházi palettán. Erre a kicsi színházra leginkább különlegesen apró mérete jellemző. Mind a színpad, mind a bábok parányiak, egy egész előadás elfér egy kis bőröndben. Igen, valóságos varázslat a nézők szeme előtt megjelenő játék, bűvészhasonlattal élve, a mikromágia.  Az egyszemélyes társulat kétszemélyesre bővült. Aracs Eszter, a Mikropódium társulat másik tagja vásári bábjátékos világot játszik, bízva ennek a stílusnak a fontosságában, érdekességében. Különleges játékai bábtörténetet is írnak, hiszen Gulyás Terka, a világon az első női vásári bábhős. A Guruló cirkusz című előadás egy bárhol játszható vásári bábjáték. Az előadásban a keleti hagyományos kesztyűs bábjáték mutatta játékforma látható. A szinte szöveg nélküli bábjátékot egy modern bohócjáték vezeti be és kíséri végig. A vicces színészi játék nevetteti a gyerekeket, míg a triciklire épített guruló bábszínházban bábfigurák különleges trükkjei láthatóak. A bábcirkuszi játékot Pepe, a bohóc és Dodó, a medve irányítja, megjelenik a kínai tányérpörgető, a tűzokádó spanyol vagy éppen a mexikói késdobáló. A Mikropódium előadásai különlegesek és egyediek. Világszám!

Szerző: Aracs Eszter

Tervező: Emőd Kriszta

Zeneszerző: Szirtes Edina „Mókus”

Rendező: Lénárt András, Aracs Eszter

Szereplők: Aracs Eszter

 

Részlet Aracs Eszter Guruló cirkusz című előadásából:

Fotók Aracs Eszter Guruló cirkusz című előadásából:

 

  • Antonio Pasqualino Museo (Szicília) – Párizs ostroma

Marionett-előadás. Az „opera dei pupi” , a dél-olasz és a szicíliai marionettszínház      eredete nem határozható meg pontosan, de minden arra enged következtetni, hogy a nyolcszázas évek első évtizedeiből származik. Az előadások egy éven keresztül kanyarogtak estéről estére, egymást követő, más és más epizódokban. Ez a forma, ami valaha nagyon jól megfelelt egy „ragaszkodó” közönségnek, ma már nem javasolható. Az „opera dei pupi” napjainkban egy véletlenszerűen összeálló közönség felé fordul; ezért döntöttek úgy a bábművészek, hogy néhány – szinte kizárólag Nagy Károly korából származó – igazán látványos részt mutatnak be. A társulat a külföldi turnékon a Párizs ostroma című fejezetet tárja a nézők elé, ennek megértéséhez nem szükséges az olasz nyelv ismerete.

Részlet az Antonio Pasqualino Museo előadásából:

Fotók az Antonio Pasqualino Museo díszletéről:

 

  • Ciróka Bábszínház – Hamupipőke

A színház története az 1950-es évekre nyúlik vissza, amikor Báron László képzőművész, tanár bábszakkört alapított a Kecskeméti Szakmunkásképző Iskolában. A társulat nevét a jól ismert mondóka ihlette: „Ciróka-maróka, mit főztél Katóka?”  Az 1986 óta hivatásos bábszínház mára olyan sokoldalú, dinamikus intézménnyé vált, amely a kereslet-kínálat maximális figyelembevételével az egyéves korú gyerekektől a felnőttekig valamennyi korosztálynak kínál programot, a teljesség igénye nélkül: 4 éven aluliaknak szóló beavató előadásokat, speciális, foglalkozással egybekötött óvodás- előadásokat, tabutémákat boncolgató produkciókat kisiskolásoknak és középiskolásoknak, a bábszínházat és a műfajban rejlő határtalan lehetőséget népszerűsítő vendégelőadás-sorozatokat felnőttek részére, kötelező olvasmányokat népszerűsítő osztálytermi produkciókat középiskolásoknak, interaktív kiállításokat, tematikus kompetenciafejlesztő programokat óvodás csoportok részére, tizenévesek tehetséggondozását színjátszó kör és bábos tábor keretében. A színház állandó házigazdája a kétévente megrendezésre kerülő Magyarországi Bábszínházak Találkozója rendezvénynek, amely az ország egyik legrangosabb szakmai fóruma.

Szerző: Gimesi Dóra

Tervező: Mátravölgyi Ákos

Zeneszerző: Monori András

Koreográfus: Gyevi-Bíró Eszter

Rendező: Vidovszky György

Szereplők: Nyirkó Krisztina, Szörényi Júlia, Makra Viktória m.v., Ivanics Tamás, Fülöp József

A Hamupipőke a legismertebb, legnépszerűbb, legtöbbször játszott mesék egyike. Talán nincs olyan gyerek, aki ne ismerné az árva lány történetét, akit igazságtalanul kihasznál mostohája, és aki végül mégis elnyeri a királyfi kegyeit. A történet most kidobásra ítélt tárgyak (csomagolópapír, kályhacső, nejlonzsák stb.) játékában elevenedik meg, melyek a néző szeme láttára születnek, lényegülnek át. „Vidovszky nem(csak) a Hamupipőkét meséli el, hanem egyrészt mesél a családi hierarchia problematikájáról, igazságosságról és igazságtalanságról, másrészt – és ez a fontosabb ezúttal – színházat olvasni tanít. Azt próbálja jelezni pedagógusnak és gyereknek, hogy az ő fantáziájuk része a játéknak, hogy a tárgyak mögé az ember viszi a lényeget, és ezzel, harmadrészt, valami nagyon fontos emberi alapvetést is képvisel”.

Részlet a Ciróka Bábszínház Hamupipőke című előadásáról:

Fotók a Ciróka Bábszínház Hamupipőke című előadásáról:

 

 

 

You may also like...